مرکز آموزش علوم تجربی هفتم و هشتم و نهم گناوه
مرکز آموزش علوم تجربی هفتم و هشتم و نهم گناوه
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان oloom و آدرس olooman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





فصل9- جریان الکتریکی

1 – رسانا: موادی که جریان برق را از خود عبور می دهند. 2 – نارسانا : موادی که جریان برق را از خود عبور نمی دهند. 3 – الکترون آزاد : الکترونی که در دورترین فاصله از هسته قرار دارد و به راحتی از اتم جدا می شود . 4 – در مواد رسانا تعداد بی شماری الکترون آزاد وجود دارد الکترون های آزاد با جابه جا شدن در داخل رسانا باعث جا به جایی بار الکتریکی از داخل رسانا می شوند. 5 – در جسم نارسانا به تعداد کافی الکترون آزاد وجود ندارد در نتیجه وقتی به جسم نارسانا الکترون اضافه یا کاسته شود جسم دارای بار الکتریکی می گردد و بار الکتریکی در همان محل باقی می ماند و جابه جا نمی شود. 6- اختلاف پتانسیل : باعث حرکت الکترون ها در مدار می شود. 7 – مولد جریان الکتریکی : وسیله ای که اختلاف پتانسیل در مدار برقرار می کند. 8 – سه قسمت باتری : پایانه مثبت – پایانه منفی – الکترولیت 9 – الکترولیت : محلولی که رسانای جریان الکتریسیته است . 10 – واحد اختلاف پتانسیل الکتریکی ولت است . 11 – اختلاف پتانسیل با وسیله ای به نام ولت سنج اندازه گیری می شود و ولت سنج به طور موازی در مدار قرار می گیرد. 12 – شدت جریان الکتریکی : مقدار جریان الکتریکی که در یک مدار جاری است . 13 – واحد شدت جریان الکتریکی آمپر نام دارد. 14 – شدت جریان الکتریکی با وسیله ای به نام آمپرسنج اندازه گیری می شود و آمپرسنج به طور سری یا متوالی در مدار قرار می گیرد. 15 – هرچه اختلاف پتانسیل بیشتر شود شدت جریان هم در مدار به همان نسبت افزایش می یابد. 16 – مقاومت الکتریکی : الکترون ها هنگام حرکت در رسانا ، همیشه با نوعی مقاومت روبرو هستند که به آن مقاومت الکتریکی می گویند. 17 – واحد مقاومت الکتریکی اهم است و مقاومت الکتریکی مدار با وسیله ای به نام اهم متر اندازه گیری می شود . 18 – هرچه مقاومت الکتریکی یک مدار بیشتر باشد ، شدت جریان الکتریکی در آن مدار کم تر است. 19 – الکترون ها ضمن حرکت در رسانا با ذره های سازنده آن ، برخورد کرده و آن را به حرکت در می آورند و به این ترتیب انرژی آنها به انرژی گرمایی تبدیل می شود و در نتیجه ، رسانا گرم می شود . 20 – قطب آهنربا : قسمت هایی از آهنربا که خاصیت مغناطیسی بیشتری دارد قطب آهنربا نام دارد . 21 – در آهنرباهای حلقه ای معمولا دو سمت بالا و پایین آهن ربا قطب ها را تشکیل می دهد. 22 – اثر قطب های آهنربا : قطب های همنام یکدیگر را می رانند و قطب های غیر همنام یکدیگر را می ربایند. 23 – سه روش ساختن آهنربا : مالش – القا – الکتریکی 24 – ساختن آهنربا به روش مالش : یکی از قطب های آهنربا ی تیغه ای را روی یک تیغه آهنی که خاصیت آهنربایی ندارد چند بار و در یک جهت از ابتدا تا انتهای آن مالش می دهیم با این عمل تیغه آهنی به آهن ربا تبدیل می شود. 25 – در ساختن آهنربا به روش مالش انتهای تیغه که محل برداشتن قطب مالش دهنده است ، قطب غیرهمنام قطب مالش دهنده است.26 – القای مغناطیسی : ایجاد خاصیت مغناطیسی در یک آهن توسط یک آهن ربا حتی بدون تماس با آن ، القای مغناطیسی نام دارد. 27 – برای جذب یک آهن توسط آهنربا ابتدا جسم آهنی  از طریق القا به آهنربا تبدیل می شود و سپس توسط آهنربا جذب می شود. 28 – آهنربای الکتریکی : از پیچیده شدن چندین دور سیم روکش دار اطراف یک جسم آهنی و اتصال دو سر سیم به باتری آهنربای الکتریکی به وجود می آید.



[ یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب:, ] [ 19:19 ] [ داریوش داودی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید. این وبلاگ به مطالب آموزشی علوم تجربی دوره راهنمایی می پردازد و متعلق به همه دانش آموزانی است که از آن بازدید می کنند با نظرات خود ما را در هرچه بهتر شدن مطالب این وبلاگ یاری دهید.
امکانات وب

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 8
بازدید ماه : 447
بازدید کل : 8438
تعداد مطالب : 115
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1